הלוואה חוץ בנקאית זה מסוכן?

  • by

בשנים האחרונות הלך וגדל שוק ההלוואות החוץ בנקאיות, הלוואות אלו ניתנות דרך חברות האשראי או דרך חברות הלוואות או בתי השקעות פנסיה/גמל. השימוש בהלוואות חוץ בנקאיות הוא רחב ומגוון, הוא יכול להיות מועיל עבור אירוע של אחד מבני המשפחה, שיפוץ דירה או במקרים קיצוניים עבור כאלו המתקשים לתחזק את מסגרת העובר ושב. אך כמו בכל צעד פיננסי כזה או אחר שניתן לעשות בכדי לשדרג את הבית או החיים, ישנם גם כן לא מעט סיכונים שונים שיש לקחת אותם בחשבון. הסיכונים הללו לעיתים יכולים להעניק את הפעולה ההפוכה ממנה ניסנו להימנע או דווקא לסיים, אם כך האם הלוואה חוץ בנקאית היא דבר מסוכן?

האפשרויות להלוואה חוץ בנקאית

הלוואה חוץ בנקאית מטרתה להיות קצרת מועד ובגלל שהיא כזו חשוב להכיר את האופציות שניתן להשתמש בהן, גם בכדי להכיר את התנאים של אותה הלוואה הקצרה ולהבין את הסיכונים המתלווים אליהם.

  • קופות גמל וקרנות פנסיה
    גופים אלו מעניקים השקעה יחסית קטנה או עתודה פנסיונית עבור שכירים ועצמאים, אך בהינתן מצב בו בעלי קרן הפנסיה או קופת הגמל יוכל לבצע הלוואה על חשבון הכסף שקיים. אחוז הריבית בהלוואות אלו נע בין 1.5%-9.0% את הלוואה הזו בשונה מחברות אשראי או לווים מורשים, זמן ההחזר יכול להתפרס עד לשבע שנים וגובה  ההלוואה נעה בין 70%-80% מסכום הכסף הקיים.
  • חברה מורשת ואשרי
    לא מעט חברות פרטיות מעניקות הלוואות בסדר גודל משתנה, החל מעשרת אלף שקלים עד ארבע מאות אלף שקלים. גובה העמלה משתנה מ0% עד 16.5% כאשר האגודה הישראלית להלוואה ללא ריבית מאפשרת סכום של עד שלושים אלף שקלים והחזר שיכול להתפרס לעד חמש שנים. חברות מימון או חברתיות מעניקות הלוואה בין חמשת אלפים ועד ארבע מאות אלף שקלים עם תנאי החזר משתנים בין חמש עד שלוש שנים, לעיתים עם תקופת "גרייס".

סיכונים אפשריים

הלוואה חוץ בנקאית יכולה להגיע בתנאי החזר וריבית משתנים, הסיכונים שעלולים לצוץ בה נעים בין העמקת המינוס וחוסר יכולת להחזיר את ההלוואה ועד לקבלת ציון אשראי נמוך.