עניינים משפטיים הקשורים בהתחדשות עירונית

  • by

הבנייה בישראל הולכת וגדלה בשנים האחרונות בקצב מסחרר ואפשר לראות זאת בערים רבות בישראל, יחד אליה מצטרפת גם ההתחדשות העירונית שאינה פוסחת על שום אזור ומבצעת שינויים בשכונות רבות. נוכל לראות פרויקטים של התחדשות עירונית בסגנון של פינוי ובינוי, בו הבניין יעבור שינוי יסודי והדיירים המתגוררים בו יפונו לתקופת הבנייה. הסגנון השני של התחדשות עירונית נעשה על ידי שיפוצים כמו הוספה של מרפסת, חנייה או חיזוקים לתשתיות הבניין. מספר הפרויקטים האלו בשנים האחרונות עולה לכדי עשרות אלפים ורבים מאיתנו יכולים למצוא את עצמנו שותפים לפרויקט שכזה, ולכן חשוב שתכירו את הסוגיות המשפטיות אשר קשורות לפרויקטים של התחדשות עירונית.

בחירה של עורך דין

אחת מהדרישות בסיס עבור הצלחת הפרויקט הוא מינוי עורך דין המתמחה בהתחדשות עירונית מטעם הדיירים, אחד כזה אשר יהיה מוסכם על פי רוב. על עורך הדין יהיה חייב להתמחות בענייני נדל"ן ובדגש על התחדשות עירונית, כך יוכל לעזור לכם בכל הסוגיות המשפטיות. את הבחירה יש לעשות לאחר שפגשתם מספר עורכי דין ולא להתפשר על עורך הדין הראשון שתפגשו, נסו לקבל המלצות מחברים, מדיירי הבניין. כלל חשוב וכמעט בסיסי בכל הקשור להתנהלות משפטית בהתחדשות עירונית, במידה וההשכלה שלכם היא עריכת דין או של אחד הדיירים, נסו להמנע עד כמה שניתן מהתערבות שכן היא עלולה לעיתים להזיק יותר מאשר להועיל.

סוגיות נפוצות

התחדשות עירונית נושאת בתוכה לא מעט סוגיות משפטיות, אך הנפוצות מבניהם היא ייצוג כפול או השתתפות של עורך הדין בפרויקט. הסוגייה הראשונה שלבטח נשמעת לכם פשוטה מבחינה אתית העסיקה לא מעט את תחום ההתחדשות העירונית היא כמובן ייצוג כפול, מצב שכזה בו עורך הדין שמייצג את הדיירים מייצג גם את היזם שאמור ליישם את הפרויקט. דבר שכזה הוא פסול על פי כללי לשכת עורך הדין והוא נקבע בשנת 1986 ככלל 14(א') ומורה על כך שאם עורך הדין המייצג לקוח x , אינו יכול למלא את חובתו המקצועית בשל עניין אישי או מקצועי יהיה עליו להימנע מהייצוג של אחד מהם. הסוגייה השנייה היא ללא ספק כזו שנשמעת פשוטה ויחסית, אך גם בה דשו לא מעט בעולם הנדלן ועריכת הדין והיא מעלה את התהיה האם באמת לעורך דין מותר לקנות דירה בפרויקט שאותו הוא מייצג? התשובה היא כן כי הדבר אינו פוגע בשום יכולת משפטית או חוק.