סימנים ותסמינים של קוליטיס כיבית

קוליטיס כיבית היא בעיה בריאותית ארוכת טווח שגורמת לדלקות וכיבים של המעי הגס והרקטום. התסמינים העיקריים של מחלה פעילה הם כאבי בטן ושלשולים מעורבים בדם, ירידה במשקל ובמקרים מסוימים גם חום ואנמיה. לעתים קרובות, התסמינים מופיעים לאט ואינם בהכרח חמורים אלא יחסית קל ומתחרשים לסירוגין בגלים או בהתקפות כאשר ברגיעה בין הגלים נראה כי אין כלל תסמינים. אך אם הבעיה אינה מטופלת הסיבוכים עשויים לכלול התרחבות חריגה של המעי הגס (מגאקולון), דלקת בעין, במפרקים או בכבד ואף להגיע לסרטן במעי הגס.

הסיבה לקוליטיס כיבית אינה ידועה. תיאוריות שונות מתארות את הסיבה במקורות שונים מתפקוד לקוי של מערכת החיסון, גנטיקה, שינויים בחיידקי המעי הנורמליים וגורמים סביבתיים הקשורים לתזונה או ללחץ. שיעורי המחלה נמצאים בעלייה מתמדת ויחסית גבוהים מהממוצע בעולם המפותח, כאשר יש הגורסים שמדובר בתוצאה של השכיחות הנמוכה של זיהומי מעיים "מסורתיים", או לתזונה ואורח חיים מערבי . נראה לפי מחקרים מסויימים כי הסרת התוספתן בגיל צעיר עשויה להגן מבעיה זו. האבחון של המחלה נעשה בדרך כלל על ידי קולונוסקופיה עם ביופסיות רקמות במטרה לזהות אזורים דלקתיים שכן זוהי מחלת מעי דלקתית (IBD) כמו קרוהן וקוליטיס מיקרוסקופית. זיהוי הסימפטומים של קוליטיס כיבית הוא הצעד הראשון לקראת הבנת הכאבים או ההתקפים שהחולה חווה בחיי היומיום שלו בין אם לאחר ארוחות או בעת שינוי סדר היום. האבחון גם מאפשר לדעת למי לפנות לטיפול רפואי.

התסמינים של קוליטיס כיבית משתנים מאדם לאדם וכמחצית מכלל חולי קוליטיס כיבית חווים תסמינים קלים. אך אם אתם חווים את אחד מהתסמינים הללו, כדי ורצוי להתייעץ עם הרופא שלכם: יציאות רופפות ודחופות, דם בתחתון או במכנס, התכווצויות בטן וכאבים, שלשול מתמשך המלווה בכאבי בטן ודם בצואה וכדומה.

אז איך חיים עם תסמיני קוליטיס כיבית? הסימפטומים של קוליטיס כיבית סביר להניח שיבואו וילכו, עם תקופות ארוכות ורגועות יחסית בין ההתקפות שבהן ייתכן שלא תחוו אי נוחות כלל. תקופות אלו נקראות רמיסיה, והן יכולות להימשך חודשים ואף שנים. מכיוון שעדיין אין תרופה לקוליטיס כיבית, הסימפטומים יחזרו בסופו של דבר.

קוליטיס כיבית היא מחלה בלתי צפויה, ומשך תקופות ההפוגה בין ההתקפות עלול להקשות על הרופאים להעריך אם מהלך הטיפול שלך היה יעיל או לא.

ישנם למחלה גם תסמינים שאינם קשורים ישירות למעי אך יכולים להשפיע על הבריאות הכללית ועל איכות החיים כמו אובדן תיאבון, ירידה במשקל, בחילה, חום, אנרגיה נמוכה ועייפות, אנמיה (ספירת תאי דם אדומים נמוכה), עיכוב בגדילה והתפתחות אצל ילדים ועוד.